Środki na zakup nowych tramwajów z KPO wciąż czekają na rozdanie. CUPT właśnie przekazał nam, że rozstrzygnięcie konkursu w tej sprawie ponownie odsunęło się w czasie, tym razem na przełom grudnia i stycznia przyszłego roku. Do rozdania jest 866 mln złotych.
Cała tramwajowa Polska wciąż czeka na rozstrzygnięcie
konkursu na dofinansowanie do zakupu tramwajów w ramach środków z Krajowego Planu Odbudowy. Przypomnijmy, że w ramach bezzwrotnej dotacji do rozdysponowania jest prawie 866 mln złotych, co zdaniem Centrum Unijnych Projektów Transportowych ma wystarczyć na zakup około 88 tramwajów.
Więcej refinansowania niż finansowania nowych zakupów
Maksymalny poziom dofinansowania do jednego projektu
to 85% kosztów kwalifikowanych, a konkurs dopuszcza dofinansowanie zadań realizowanych w okresie od 1 lutego 2020 roku do 30 czerwca 2026 roku. Ostateczny termin dostawy tramwajów zakupionych w ramach dofinansowania z KPO upływa z końcem czerwca 2026 roku.
Dużą część punktacji będzie
również stanowiła gotowość do realizacji zadania, a więc stopień zaawansowania procesu zakupowego. Na maksymalną liczbę punktów w tym kryterium mogą liczyć wnioskodawcy, którzy podpisali już umowę z wybranym wykonawcą na zakup tramwajów. Nieco mniej punktów otrzymają Ci, którzy wszczęli postępowanie przetargowe, a jeszcze mniej Ci, którzy są dopiero na etapie tworzenia OPZ lub pełnej dokumentacji przetargowej.
To wszystko przekłada się na to, że środki z konkursu w głównej mierze zostaną spożytkowane na refinansowanie już zrealizowanych lub realizowanych kontraktów na zakup tramwajów (choć oczywiście nie wszystkich, gdyż środki z KPO nie mogą dofinansowywać zadań, które już wsparto innymi funduszami europejskimi). Zwłaszcza, że z każdym dniem zwłoki w rozstrzygnięciu konkursu z KPO maleją szansę na realizację zupełnie nowych zadań przy pomocy środków z tego konkursu. Trudno bowiem zakładać, że producenci taboru tramwajowego zdążą wyprodukować tramwaje od zera w ciągu kilkunastu miesięcy. Przed takimi wyzwaniami stoją np.
Olsztyn czy
Częstochowa.
Rozstrzygnięcie na przełomie roku
Mimo upływu kolejnych terminów, w jakich mieliśmy poznać ostateczne rozstrzygnięcia konkursu - koniec października oraz
przełom listopada i grudnia, jego wynik wciąż nie jest znany i właśnie po raz kolejny został przedłużony, o czym informuje nas Wydział do spraw Komunikacji CUPT-u.
– 20 listopada ogłosiliśmy przedłużenie terminu na ocenę wniosków o objęcie przedsięwzięcia wsparciem dla Inwestycji E1.2.1 Zeroemisyjny transport zbiorowy w miastach (tramwaje) do 20 grudnia 2024 r. – zgodnie z zapisami regulaminu oraz harmonogramu konkursu ocena wniosków o objęcie przedsięwzięcia wsparciem powinna zostać zakończona do tego terminu. Nie oznacza to jednak, że proces zostanie zakończony – sporządzona lista ocenionych przedsięwzięć, zostanie przekazana do zatwierdzenia przez Ministerstwo Infrastruktury. Dopiero po jej zatwierdzeniu wyniki konkursu zostaną ogłoszone na naszej stronie internetowej (planowane jest to przełom grudnia/stycznia) – napisali przedstawiciele Centrum Unijnych Projektów Transportowych.
Poza wspomnianym
Olsztynem oraz
Częstochową na środki z KPO liczą też
Poznań,
Szczecin czy w końcu
Tramwaje Śląskie. Jak na razie jedynym ośrodkiem tramwajowym, który na pewno nie zgłosił swojego wniosku do opisywanego konkursu jest
Gorzów Wielkopolski.